Betrokkenheid: Leren van de geschiedenis van VHS

Inmiddels zal het niemand meer ontgaan zijn dat we ons in een tijdperk bevinden waar er een hevig debat plaatsvindt over downloaden, piracy, user-generated content en copyright. De ACTA’s en de SOPA’s vliegen ons om de oren. De mainstream media industrie wil koste wat het kost alle rechten behouden en elke vorm van copyright infringement aanpakken, terwijl het publiek juist meer vrijheid wilt om zich te kunnen uiten zonder gelijk crimineel bezig te zijn. Deze meningen lijken zo tegenstrijdig dat het haast lijkt alsof er geen oplossing bestaat. Dit onoverkoombare probleem lijkt echter erg op een zelfde soort (opgelost!) probleem in het verleden en volgens promovendus Lucas Hilderbrand kan de mainstream media industrie hiermee haar voordeel doen.

Déjà vu

De komst van nieuwe media heeft een hoop nieuwe mogelijkheden gebracht om content makkelijk te kunnen delen. Dit voelt, niet zo heel gek, als een serieuze bedreiging voor de traditionele mainstream media industrie die toch liever haar hard-copies verkoopt. Toch is het gek dat bij dit probleem de geschiedenis van de introductie van VHS compleet vergeten wordt. Dit probleem hebben we echt al eerder meegemaakt en succesvol aangepakt. In eerste instantie reageerden de grote film studio’s en andere copyright houders net zo heftig op de komst van VHS als ze nu reageren op de ontwikkelingen in nieuwe media technologieën gericht op het delen van content. Toen er echter door de Amerikaanse rechtbank werd besloten dat mensen het recht hadden om thuis videobanden te kopiëren, moesten ze een andere oplossing vinden. Deze oplossing is succesvol gebleken want de uiteindelijke inkomsten voor de film studio’s aan VHS zijn enorm hoog geweest. Deze ontwikkeling was met een nieuwe passende aanpak (juist extra!) winstgevend te maken. Volgens Hilderbrand zou de mainstream media industrie hier dan ook uit moeten leren dat zij deze nieuwe ontwikkeling niet met traditionele markttechnieken moeten benaderen, maar een nieuw business model moeten bedenken die speciaal gericht is op nieuwe media en de nieuwe mogelijkheden daarvan.
 En nu?

De strijd van de mainstream media industrie om piracy, downloading, peer-to-peer-sharing en user-generated content illegaal te maken duurt nu al een tijd en je zou toch denken dat ze nu eens door moeten krijgen dat deze strijd onmogelijk is. Niet alleen is de kracht van het internet juist dat de gecriminaliseerde consumenten gemakkelijk underground door kunnen gaan en het dus toch niet zomaar stopt, maar het criminaliseren van je eigen consumenten kan ook niet lucratief zijn. Een voorbeeld wat Lucas Hilderbrand noemt zijn de comments van Glee’s fans op video’s die niet door de maker gepost zijn op YouTube. De reacties zijn passievol en talrijk, maar de fans lijken zich te realiseren dat deze video’s zo door Fox offline gehaald kunnen worden. Daarom laten zij bewust termen als Glee weg uit de comments om zo te voorkomen dat Fox de video’s vindt aan de hand van de comments. Dit laat zien dat gebruikers de content toch wel blijven delen, ook al weten zij dat de copyright houder dit eigenlijk niet tolereert. Ook laat het zien dat deze fans veel passie hebben voor de content en veel tijd steken in het praten erover. Dit kan toch niet slecht zijn voor het merk. Daarom concludeert Hilderbrand dan ook dat wanneer de mainstream industrie meer zou toelaten deze activiteit van fans niet meer uit het zicht hoeft te gebeuren en de industrie hier beter van kan profiteren. Moraal van dit verhaal is dan ook weer: Sharing is caring en wanneer je als bedrijf jouw klanten/consumenten/fans serieus neemt, je een betere band met ze opbouwt en zo meer loyale fans aan je product bindt. Use it, don’t fight it.

Bronnen:
Hilderbrand, Lucas. “YouTube: Where Cultural Memory and Copyright Converge.” Film Quarterly. 61.1 (Fall 2007): 48-57.

Christopher, Rob. “Interview: Lucas Hilderbrand.” In: Arts & Events. Chicagoist. 16 June 2009. 27 March 2013.

Jenkins, Henry. “From VCR to YouTube: An Interview with Lucas Hilderbrand (Part One).” Confessions of an Aca-Fan. The Official Weblog of Henry Jenkins. 14 April 2011. 27 March 2013.

Jenkins, Henry. “From VCR to YouTube: An Interview with Lucas Hilderbrand (Part Two).” Confessions of an Aca-Fan. The Official Weblog of Henry Jenkins. 18 April 2011. 27 March 2013.

Wil je hierop reageren?
Tweet naar @merge_media.
Of stuur ons een bericht op Facebook.

Vind je dit net zo interessant als wij?
Drink eens een inspirerende kop koffie met één van onze digital & social media experts.

Deze post is oorspronkelijk gepubliceerd in het Merge Media blog. Klik hier om naar de originele post te gaan.

Advertisements

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: